سفارش تبلیغ
صبا ویژن



50 نکته برای ازدواج - کلینیک مددکاری اجتماعی مهراندیش

 برادر و خواهر گرامی

آغاز زندگی جدید را به شما تبریک عرض می کنیم. امیدواریم با یاری حق تعالی و بهره گیری از اطلاعات و مهارت های لازم برای زندگی مشترک بتوانید ازدواجی موفق و سرشار از خوشبختی و شادکامی داشته باشید. فراموش نکنید که ازدواج پیوند و تعهدی متقابل بین زن و مرد است و هر دو بایستی نقش و وظیفه خود را برای برخورد با مشکلات زندگی کسب نمایند .

 

  1- نسبت به همسر خود نگرشی مطلوب و متعالی داشته باشید و او را امانت الهی بدانید و در حفظ و نگهداری این ودیعه الهی تلاش کنید.

2- به همسر خود احترام گذاشته و با وی محترمانه صحبت کنید . در ارتباط با او از عواطف سرشار و محبت بسیار دریغ نورزید.

3- حقوق متقابل خود و همسرتان را بشناسید و در ایفای حقوق وی تلاش نمایید.

 

  4- از رفتار های پر خطر (مصرف مواد مخدر ، ارتباط با افراد ناباب و...) که زندگی شما را با مشکل جدی مواجه می سازد خودداری نمائید.

  5- فراموش نکنید که والدین اولین الگوی رفتاری و اجتماعی فرزندان خود هستند. بنابراین صمیمیت شما روی رفتار فرزندان تاثیر مثبتی دارد.

6- گردش، تفریح سالم و فعالیت های مشترک که موجب افزایش صمیمیت، علاقه و همدلی با همسر می شود را فراموش نکنید.

7- فراموش نکنید که احترام و ارتباط مناسب با خانواده خود و همسرتان می تواند در خوشبختی شما بسیار موثر باشد از آنها دوری نکنید.

8- به پیشرفت و رشد شخصیت همسر خود علاقمند باشید و زمینه را برای تحقق این امر فراهم نمایید.

9- زمینه را برای پرورش احساسات مثبت و عواطف سازنده نسبت به همسر خود فراهم سازید.

10- محبت خود را به همسرتان به صورت عملی نشان دهید و سعی کنید در روز تولد او، سالروز ازدواج و یا مناسبت های دیگر به او هدیه دهید و از این طریق محبت خود را ابراز نمایید.

11- سعی کنید فهرستی از قابلیت ها و صفات برجسته و مثبت او تعریف کنید.

12- به نیاز های اساسی همسر خود از جمله نیاز های جسمانی، امنیت خاطر، احترام و دوست داشته شدن توجه کنید.

13- چنانچه در زندگی با مشکلی مواجه شدید سعی کنید از متخصصین مربوطه کمک بگیرید.

14- در هنگام گفتگو با همسرتان با دقت به گفتار او توجه کنید و اجازه دهید که مطالب خود را کاملا بیان کند.

15- باور کنید که همسرتان انسانی است منحصر به فرد و واجد ویژگیهای شخصیتی مثبت ومنفی، لذا از مقایسه او با دیگران به شدت بپرهیزید و تغیرات رفتاری و پیشرفت فکری و اخلاقی وی را تحسین نمایید.

16- سعی کنید حالات و روحیات و علایق همسر خود را بشناسید و در تامین علایق منطقی وی خود را ملزم نمایید.

17- حریم یکدیگر را مراعات کرده و از جر وبحث با یکدیگر خودداری کنید.

18- باور کنید که هر کلمه و گفتا ر شما در بردارنده بار عاطفی و روانی است که در وجود شنونده تاثیر مثبت ومنفی دارد ؛ لذا سعی کنید از زبان گرم، ملایم و توام با احترام و محبت استفاده کنید.

19- برای دست یابی به تفاهم و خوشبختی بیشتر و ارتباط با همسرتان از صداقت و راستی استفاده کنید. مطمئن باشیدکه رمز خوشبختی در صادقانه زیستن و بهره گیری از این صفت برجسته انسانی است.

20- به مدیریت کانون خانواده اهمیت دهید و سعی کنید در تصمیم گیری وهدایت زندگی از هماهنگی لازم برخوردار شوید

21- احترام به قوانین، هنجار ها و ارزش های اجتماعی را در کلیه مراحل زندگی خود مد نظر قرار دهید.

22- هرگز اجازه ندهید افکار مایوس کننده و منفی بر وجود اعضای خانواده شما سایه افکنده و ریشه های شادکامی و شادابی شما را از بین ببرد.

23- از لجاجت و رقابت ناسالم با همسرتان جدا پرهیز کنید و جای آن را به یکدلی، یکرنگی، صمیمیت و رفاقت بدهید. باور کنید یکی از عوامل تزلزل در بنای خانواده لجبازی و عدم پذیرش یکدیگر است.

24- سعی کنید در صدد تملک کامل همسرتان احساس نکنید بلکه او را شریک زندگی بدانید.

25- هیچگاه خود را برتر و بالاتر از همسرتان احساس کنید بلکه او را شریک زندگی بدانید.

26- به اصل مشارکت در زندگی خانوادگی معتقد باشید و در انجام امور از همسر و فرزندانتان کمک بگیرید و با مشارکت فضای خانه را به فضای بالنده و ثمربخش تبدبل سازید.

27- شرایط کاری و شغلی، موقعیت اجتماعی، اقتصادی، وضع جسمانی و روانی و سنی همسرتان را بخوبی بشناسید و به تناسب آن از یاری به او در داخل و خارج از خانه دریغ نورزید. در شرایطی نظیر بیماری همسر، بارداری، مسافرت، ماموریت شوهر،تحصیل زن یا مرد و... به کمک همدیگر بشتابید و به سهولت به امور زندگی و شادی و شادکامی و رفاه هم کمک نمایید.

28- همیشه به همسرتان متذکر شوید که نقش او به ویژه در خانه برای شما با ارزش است. این امر در تقویت روحیه ومبانی خانواده تاثیر زیادی دارد.

29- اگر به دلیل کار زیاد و تعهدات بیرون از منزل قادر نیستند عملا به همسرتان کمک کنید، علاقه خود را به کمک و همکاری با او ابراز نمایید و از حمایت خود،وی را مطمئن سازید.

30- در مدیریت خود از مرد سالاری و زن سالاری خودداری کنید و برای داشتن یک خانواده متعادل از حق سالاری و شایسته سالاری پیروی کنید.

31- در زندگی دهن بین نباشید و به هنگام اظهار نظر درباره هر کس و هر پیام به کسب اطلاعات مستند بپردازید.

32- نارساییها و رنجهای گذشته را مرتبا به یاد نیاورید و مطرح نکنید، سعی کنید نسبت به آینده خوشبین و از لحظه های موجود حداکثر استفاده را بکنید.

33- برای تعادل در زندگی و کامیابی هر چه بیشتر، از خوش خولقی و گشاده رویی و چهره ای پر نشاط استفاده کنید.

34- از تجارب و خاطرات تلخ زندگی دیگران عبرت بگیرید و از تجارب مثبت اطرافیان و خانواده های موفق حداکثر استفاده را بکنید. مطمئن باشید این امر بر نشاط، شادابی وشادکامی زندگی شما خواهد افزود.

35- به منظور جلوگیری از تزلزل خانواده و آسیب های احتمالی، توقعات و انتظارات شما از همسرتان باید متناسب با امکانات و توانمندی وی باشد. مطوئن باشید که همخوانی خواسته ها و انتظارات منطقی شما روح تفاهم و همدلی و شادابی زندگی را افزون می کند.

36- برای دستیابی به یک زندگی سالم و متعادل از بزرگواری و عفو و گذشت نسبت به یکدیگر غفلت نکنید. در صورتیکه مرتکب خطا یا اشتباه شدید،خطای خود را پذیرا باشیدو از همسرتان عذر خواهی کنید.

37- از مو شکافی و عیب جویی همسرتان و به رخ کشیدن آنها بپرهیزید و عیب پوشی را سرلوحه مناسبا با همسر خود قرار دهید. این امر دستیابی به امنیت روحی و آرامش روانی را در کانون خانواده ممکن می سازد.

38- در صورتی که مایل هستید از انتقادات سازنده در مورد رفتار همسرتان استفاده کنید،سعی کنیدبا ذکر یکی از جنبه های مثبت او زمینه را برای ایراد و انتقاد سازنده خود و پذیرش آن مساعد سازید.

39- برای نگهداری حریم خانوادگی و روابط صحیح انسانی و تقویت امنیت و تفاهم در زندگی در زندگی و اسرار درونی خانواده را نزد دیگران بازگو نکنید و از طریق اعتماد همسرتان را به خود جلب نمایید.

40- در ارتباط و گفتگو با همسرتان از لحن سخن آمرانه و تحکمی خودداری ورزید و نظرات خود را به صورت پیشنهاد به همسرتان مطرح نمایید. این امر پذیرش نظر شما را میسر می سازد.

41- سعی کنید از طریق مطالعه کتاب، شرکت در مجالس مذهبی،علمی،اخلاقی و تفکردر زندگی خانواده های موفق و رمز توفیق آنان، اطلاعات خود، همسر و فرزندانتانرا افزایش

دهید.

42- در اثنای گفتوگو با همسرتان آرامش خود را کاملا حفظ کنیدو در غیر این صورت از ادامه بحث خودداری کنید.

43- هنگامی که عصبانی هستید این گفتار حضرت (ع) را مد نظر قرار داده و اجرا کنید. «به هنگام خشم نه تنبیه، نه دستور،نه تصمیم»

44- نگرانی ها و افکار منفی مربوط به محیط کار خود را به محیط خانه منتقل نکنید و از این طریق آرامش و فضای گرم خانه را بر هم نزنید.

45- برای حل مشکلات و تعارضات زناشویی هرگز از پرخاشگری، کتک کاری و اهانت به یکدیگر استفاده نکنید. چون تاثیر ناگواری بر روحیه همسرتان بجای میگذارد.

46- سعی کنید آرزوهایی که شاید هرگز روی نمی دهد شادکامی زنگی کنونی شما را برهم نزند و شما را دچار نگرانی و پیری زود رس نسازد.

47- در برنامه های زندگی خود زمانی را برای گفتوگو و ابراز محبت و تبادل نظر با همسرتان اختصاص دهید.

48- به یاد داشته باشید در زندگی مشترک آراستگی ظاهری یکی از اصول اساسی در حفظ روبط زن و شوهر است. پس سعی کنید در برابر همسر خود به گونه ای ظاهر شوید که برای همسرتان جذاب باشید.

49- در زندگی خانوادگی به برنامه ریزی معتقد شوید و باور کنید که با داشتن برنامه و التزام به اجرای آنه می توانید مشکلات زندگی خود را کاهش دهید.

50- در تمام مراحل زندگی و مخصوصا در ارتباط با زندگی خانوادگی، خداوند را در نظر بگیرید و در گفتار، برخورد و رفتار خود با همسرتان و سایر اعضای خانواده نیت خود را خالص گردانید.

 

 

<** ادامه مطلب... **>



نویسنده » کلینیک مهراندیش . ساعت 10:9 صبح روز سه شنبه 89 بهمن 12